جهان امروز بیش از هر زمانی نیازمند نگاه صنایع سبز و صنایع دستی است

folder_openاخبار, برگزیده
commentبدون دیدگاه

معاون رئیس‌جمهور گفت: صنایع دستی به عنوان عامل اساسی در ارتقای توسعه ملی همواره مطرح بوده و نقش ویژه‌‎ای را در اقتصاد کشورها ایفا کرده است.

مسعود سلطانی‌فر در مراسم افتتاحیه هجدهمین اجلاس شورای جهانی صنایع دستی که یکشنبه چهارم مهرماه در هتل عباسی اصفهانبرگزار شد، از صنایع دستی به عنوان عامل اساسی در توسعه ملی یاد کرد و گفت: صنایع‌دستی نقش ویژه‌ای در رشد اقتصادی دارد به ویژه با توجه به مشکلات معیشتی که امروز گریبانگیر بسیاری از مردم دنیا شده؛ بنابراین با تکیه بر این هنر ـ صنعت می‌توان راهکار جهانی تازه و مؤثری را در توسعه اقتصادی در نظر گرفت.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به تأثیر برجام بر رشد و توسعه صنایع‌دستی اشاره و بیان کرد: امروز با توجه به تدبیر دولت و تعامل سازنده با کشورهای دیگر و پیروزی در مذاکرات ۱+۵ و اجرای برجام، شاهد اتفاقات بسیار خوشایندی در زمینه‌های مختلف از جمله رشد و توسعه صنایع دستی هستیم. برای مثال این نخستین بار است که شهری از ایران، آغوش پرمهر خود را به روی میهمانان اجلاس شورای جهانی صنایع دستی می‌گشاید.

وی، اصفهان را بهترین گزینه برای برگزاری اجلاس شورای جهانی صنایع دستی برشمرد و گفت: جایگاه اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی بسیار برجسته و ممتاز بوده و اصفهان بهترین و مناسب‌ترین گزینه برای برگزاری این رویداد جهانی است. از طریق این رویداد می‌توان رشته‌های فرهنگی، تجاری، اقتصادی و حتی سیاسی میان کشورها را تقویت و تحکیم کرد و این اجلاس، فرصتی است که سیاست‌های جهانی در زمینه رشد و تحول طراحی، تولید و بازرگانی صنایع دستی مورد بازنگری و ارزیابی قرار بگیرد.

سلطانی‌فر در ادامه بیان کرد: جهان امروز نیازمند توجه به صنایع سبز و صنایع کوچک از جنس هنرهای سنتی و صنایع‌دستی است و این فرصتی است که به جهان داده شده تا با تقویت صنایع دستی، امنیت، آرامش و شادی بیشتری را به مردم دنیا هدیه دهد.

معاون رئیس‌جمهور، صنایع دستی را عامل مهمی در اشتغالزایی دانست و گفت: هزاران نفر فاقد شغل و درآمد هستند، صنایع دستی از جمله فعالیت‌هایی است که تهیه مواد اولیه آن به نسبت مشاغل دیگر، ارزان و مدت زمان آموزش آن به علاقه‌مندان کوتاه است؛ پس ما می‌توانیم به صنایع دستی مملکت خود توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی به ضرورت بازاریابی و فروش اشاره و بیان کرد: دولت تدبیر و امید از سه سال پیش تاکنون توجه ویژه‌ای به عرصه‌های تولید، ترویج و بازرگانی صنایع دستی که دچار رکود شده بودند، داشته و در پی احیای بازارهای قدیمی و یافتن بازارهای جدید است؛ آن هم در روزگار فعلی که حرکت بسیار سریع تکنولوژی موجب شده نحوه تولید صنایع دستی تغییر کند، ما باید توجه ویژه‌ای به این هنر ـ صنعت داشته باشیم.

رسول‌ زرگرپور استاندار اصفهان نیز یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود؛ او به سابقه تاریخی اصفهان اشاره و بیان کرد: اصفهان سه دوره پایتخت ایران بزرگ بوده است. ۲۲ هزار جاذبه تاریخی، فرهنگی و طبیعی در این استان وجود دارد و ۱۰۲ نفر از هنرمندان این استان، مُهر اصالت یونسکو را از آن خود کرده‌اند.

استاندار اصفهان، هنرمندان این خطه را میراث هنری و فرهنگی این دیار دانست و افزود: در عصری که جهانی‌شدن و ظهور پدیده‌های مجازی، مرزهای جغرافیایی و فرهنگی را طی کرده، ضرورت حفظ و صیانت از حریم و موجودیت میراث با ارزش هنرهای سنتی و صنایع دستی بیش از گذشته احساس می‌شود و برگزاری برنامه‌های این‌چنین باعث شهرت صنایع دستی ایران و معرفی هنرمندان به مردم دیگر کشورها می‌شود.

زرگرپور همچنین بیان کرد: امیدواریم انتخاب اصفهان برای برگزاری اجلاس شورای جهانی صنایع دستی، فرصت خوبی برای معرفی ظرفیت‌های این استان و فراتر از آن ظرفیت صنایع دستی ایران به مردم سایر کشورها باشد.

هجدهمین اجلاس شورای جهانی صنایع دستی با حضور ۲۰۰ هنرمند خارجی از ۲۲ کشور جهان و ۵۰ هنرمند داخلی در هتل عباسی اصفهان در حال برگزاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست