عمر صنایع دستی فاخر، رو به پایان است

folder_openاخبار, برگزیده
commentبدون دیدگاه
هنرمند میناکار در گفت و گو با نسل فردا مطرح کرد: عمر صنایع دستی فاخر، رو به پایان است؛ مسئولان بدون تبعیض حمایت کنند.

بی مقدمه سوالی در ذهنم آمد که چرا باید تنها به یک همایش یا به نوعی اجلاس اکتفا کنیم و بخواهیم تنها خودی نشان دهیم و چند ساعتی را در عرصه بین المللی بگذرانیم؟ آیا توانسته ایم زیرساخت‌های یک همایش را قبل از برگزاری آن مهیا کنیم یا اینکه تنها خواسته ایم رزومه خود را در برپایی یک نمایشگاه با حضور میهمانان خارجی پررنگ تر کنیم؟ کارشناسان و متخصصان مجامع صنفی، زمانی می توانند در زمینه هنر و صنایع دستی اظهار نظر کنند که هنرمندان نیز با آنها همگام باشند. زمانی که هنرمندان گلایه های «بی توجهی نسبت به دادن تسهیلات، حمایت در فروش و … » را مطرح می کنند، نمی‌توان بی‌تفاوت از کنار آن گذر کرد. اما شاید مسئولی که ردای خدمت خود را چندی است بر تن کرده، گوشش از این حرف ها پر شده و تنها می خواهد دورانی که در سمت مدیریت است، سپری کند و شاید هم …
معصومه صابری مسئول انجمن میناکاران نقش جهان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ما که در حاشیه برگزاری اجلاس جهانی صنایع دستی برگزار شد، گفت: هنرمندان صنعت مینا کاری چشم‌داشت آن چنانی ندارند و تنها می خواهند حمایت شوند؛ درخواستی که سال هاست در خصوص پرداخت تسهیلات و حمایت در فروش مطرح می شود، اما با توجه به اینکه عکس العملی مسئولان نسبت به آن نشان نداده اند، هیچ پیشرفتی نداشته است.
این هنرمند اصفهانی اعتقاد دارد که محصولاتشان در میان بسیاری از میناکاری‌های حاضر در بازار مرغوب تر و باکیفیت‌تر است. وی در ادامه می گوید: بسیاری از کسانی که تولیدات ما را خریداری کردند، آنها را به کشورهای خارجی بردند و خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفته اند؛ اما با این تفاسیر، هیچ عکس العملی از مسئولان جهت حمایت دریافت نکرده ایم و کماکان منتظر پاسخی قانع کننده از آنها هستیم.
وی تصریح کرد: میناکاری رنگ و طرحی متفاوت‌تر از اجناس داخل بازار دارد و نمی‌توان قیمت بالاتر آن نسبت به دیگر محصولات داخل بازار را فدای کیفیت کرد. کسانی که این نوع تفاوت در کیفیت را درک می کنند، استقبالی شایسته در خرید این نوع صنایع دستی دارند. اما متاسفانه این استقبال کم است و هنوز مینای فاخر جای خود را در بازار پیدا نکرده است.» این هنرمند با اشاره به مرغوبیت این مینا عنوان می کند:« اجناسی که در این نوع میناکاری استفاده می شود، مرغوب و باکیفیت است، این نوع کار قابلیت آن را دارد تا رنگ‌های متنوع برای سلیقه ای متفاوت را به همراه بیاورد. تفاوت مینای فاخر در طراحی آن با استفاده از مواد مرغوب است تا اصل دوام و ثبات که ادعای بالای 100 سال را دارد، در این مینا به خوبی خود را نشان دهد.
صابری معتقد است: با توجه به رایزنی های صورت گرفته از سوی انجمن و مکاتباتی که با مسئولان داشتیم، هنوز پاسخی جهت عدم حمایت از تولیدات دریافت نکرده ایم. تنها خواسته ای که داشتیم، حمایت برای خرید محصولات بود؛ اما متاسفانه این حمایت تنها از جاهای خاص صورت می گیرد. به نوعی تولیدات مینای فاخر فدای یک سری گروه‌هایی قرار گرفته که تنها آنها مورد حمایت قرار گرفته اند.
گلایه ای دیگر که در بخش بعدی گفت و گو انجام شد، در خصوص استفاده از طرح‌ها و عکس‌های میناکاری در سطح شهر و همایش‌ها بود که به دلیل عدم نظارت کارشناسی، کارهای پراشتباه به معرض نمایش قرار داده می شود. صابری در این رابطه می‌گوید: بارها دیده شده که طراحی ها و حتی عکس هایی که از میناکاری چاپ شده، دارای خطا بوده و هیچ نگاه کارشناسی روی آن انجام نشده است. عدم اطلاعات دقیق و خودداری از مشورت با هنرمندان عرصه صنایع دستی، این اشتباهات را میهمان همیشگی ادارات، ارگان‌ها و نهادهای شهری کرده است.
این هنرمند میناکار، آینده صنعت مینای فاخر را پرخطر می بیند و ادامه می دهد: هنرجویان ما دانشجوهای هنر هستند و مدارک عالی این رشته را کسب کرده اند؛ چرا نباید مسئولان صنایع دستی از تولیدات ما حمایت کنند تا در این صورت هنرجویان جوان نیز که به این کار مشغول هستند، دلگرم شوند و راه خود را ادامه دهند؟! متاسفانه به دلیل اینکه کارهای مینای فاخر به خوبی فروش نمی رود، بیشتر هنرجویان از این کار دلسرد می شوند و به سراغ کارهای دیگر می روند.
وی سطح تبعیض بین هنرمندان را از دیگر نقاط ضعف در این عرصه دانست و گفت: بیشترین مشتریان ما را آشنایان تشکیل می‌دهند و جای تاسف است که هنوز مدیران همت نکرده اند تا تولید کنندگانی که کار فاخر انجام می دهند را برای فروش معرفی کنند. با توجه به نگاه تبعیض آمیزی که بین هنرمندان جاری است، نمی توان امیدوار بود که هنر جایگاه خوبی پیدا کند. مشکل تبعیض، جدای از معرفی محصولات، به دادن غرفه در نمایشگاه‌های موقتی همچون اجلاس جهانی صنایع دستی نیز بر می‌گردد.
وی زمان تولید مینای فاخر را طولانی تر عنوان کرد و افزود: کار مینای فاخر، زمان بیشتری برای تولید می برد و این، باعث بالا بردن کیفیت آن می شود؛ بعضا دیده شده که برخی از میناکاری ها روی فلز غیرمس انجام می شود که کاهش عمر و پایین آمدن کیفیت مینا کاری را موجب می شود.
صابری می گوید: زمانی که کار را برای فروش به مغازه دارها معرفی می کنیم، از آن استقبال نمی شود و می گویند با این قیمت می توانیم کارهای دیگر با تعداد بیشتری بخریم که متاسفانه با این عملکرد، کیفیت فدای کمیت می شود.
وی در پایان صحبت های خود گفت: در روز افتتاحیه اجلاس جهانی صنایع دستی، حتی مدیران برای بازدید به این مکان نیامدند و تنها تعدادی از نمایشگاه هایی که در جای خوبی قرار داشتند و به نوعی سفارش شده بودند، مورد بازدید قرار گرفتند و باز هم این یک نوع ظلم در حق مرکزهای مردم نهاد هنری همچون ماست. اگر از صنایع دستی نفیس حمایت نشود، مجبوریم کار را کنار گذاشته و خانه ‌شین شویم و این به منزله پایان تلخ صنایع دستی فاخر است که هم اکنون نمونه‌های مشابه آن را می توانیم در سطح جامعه به خصوص اصفهان مشاهده کنیم.

منبع: اصفهان نسل فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست